این قديمی ترين تصويری است که از علی بر روی پوست نقاشی شده است و در موزه لوور پاريس نگهداری می شود.
علی ابن ابی طالب يکی از مشاوران نزديک عمر (خليفه دوم مسلمانان ) در هنگام حمله لشکر اسلام به ايران بود .زمانی که عمر
می خواست خود شخصا در اين جنگها حاضر شود، علی به او گفت : " تو سر اين سپاهی اگر بروی و کشته شو ی، سپاه اسلام متلاشی می شود . تو بايد مرکز خلافت را داشته باشی تا اگر سپاه اسلام شکست خورد ، ايرانيان بدانند که اين نيرو پشت دارد " (تاريخ طبری، جلد 5، ص 1943 و 1945 ، اخبار.(446
–الطول ص 147 و نهج البلاغه ص443
عمر که داماد علی بود و روی حرفهای وی حساب می کرد پيشنهاد وی را پذيرفت و در دارالخلافه ماند و در راس لشکريان اسلام
پس از پايان سلطنت 3 تن از خلفای مسلمانان (ابوبکر،عمر، عثمان ) نوبت سلطنت علی رسيد که بسيارلرزان و کوتاه بود . اختلافات معاويه و علی بر سر قدرت بالا گرفت و سبب ساز جنگهای طولانی گرديد .علی جهت تامين مخارج اين جنگها مجبور بود که باج و خراج بيشتری از ايرانيان اخذ کند . اين فشارها موجب قيامها و مقاومتهای دليرانه از سوی شهرهای مختلف ايران شد بطوری که امام علی بی رحم ترين سرداران خود ، از جمله « زياد ابن ابيه » ، « خليد بن طويف » را بسوی خراسان، فارس، ری ، آذربايجان و ساير شهرها و بلاد اعزام داشت
در ادامه به مواردی از سرکوب قيامهای مردم ايران در زمان خلافت علی ابن ابی طالب می پردازيم:
در زمان علی ابن ابی طالب، مردم استخر چندين بار قيام کردند . علی ابن ابی طالب در يکی از آن موارد « عبدالله بن عباس » را در راس لشکری به آنجا گسيل داشت و شورش توده ها را در سيل خون فرونشاند (فارسنامه ابن بلخی، ص 136 ). در مورد ديگر که مردم استخر شوروش کردند، علی ابن ابی طالب « زياد بن ابيه » را به آنجا گسيل داشت تا به سرکوبی اين قيام بپردازند . در مورد جنايات و کشتار مردم استخر توسط زياد بن ابيه کتابها و روايت زيادی نوشته و نقل شده است (رجوع کنيد به کتاب مروج الذهب،. جلد دوم ص 29
در سال 39 هجری مردم فارس و کرمان نيز سر به شورش گذاشتند و حکام ستمگر علی ابن ابی طالب را از شهر خود بيرون کردند. امام علی مجددا زياد بن ابيه را به آنجا گسيل داشت و لشکريان وی از هيچ جنايتی فروگذاری نکردند. (تاريخ طبری، جلد 6، صفحه 2657 و يا فارسنامه، ص136
مردم خراسان نيز در زمان علی ابن ابی طالب برای چندين بار قيام کردند و چون چيزی نداشتند بعنوان باج و خراج بپردازند، از دين اسلام برگشته و به مقاومت سخت و جانانه ای دست زدند. علی ابن ابی طالب « جعده بن هبيره » را بسوی خراسان فرستاد. او مردم نيشاپور را محاصره کرد تا مجبور به صلح شدند. ( تاريخ طبری، جلد 6، ص 2586 و فتوح البلدان ص292
در زمان علی ابن ابی طالب مردم شهر ری نيز سر به طغيان برداشتند و از پرداخت خراج خودداری کردند. علی ابن ابی طالب « ابوموسی » را با لشکری زياد به سرکوب شوروش فرستاد و امور آنجا را بحال نخستين برگرداند. ابوموسی پيش از اين طغيان نيز، يکبار ديگر بدستور علی ابن ابی طالب به جنگ مردم شهر ری گسيل شده بود. (فتوح البلدان ص 150
به روزگار خلافت علی بن ابی طالب، چون پايان سال 38 و آغاز سال 39 بود، حارث بن سره عبدی، به فرمان علی لشکر به خراسان کشيد و پيروز شد، غنيمت بسيار و برده ی بی شماربدست آورد. تنها در يک روز، هزار برده ميان يارانش تقسيم کرد. لکن سرانجام خود ويارانش، جز گروهی اندک، در سرزمين قيقان (سرحد خراسان) کشته شد. (فتوح البلدان،بلاذری
علی بن ابی طالب، عبدالرحمن بنی جز طائی را به سيستان فرستاد . لکن حسکه حبطی وی را بکشت، پس علی فرمود : بيايد که چهار هزار تن از حبطيان را به قتل رسانيم . وی را گفتند :حبطيان پانصد تن هم نشوند. (فتوح البلدان، بلاذری
علی ولايت آذربايجان را نخست به سعيد بن ساريه خزاعی و سپس به اشعث بن قيس داد . يکی از شيوخ آذربايجان نقل می کند که وليد بن عقبه همراه با اشعث بن قيس به آذربايجان می آيند .و چون وليد آن ديار را ترک کرد ، مردم آذربايجان قيام کردند . اشعث از وليد طلب ياری کرد و وليد برای ياری وی سپاهی از کوفه به در آنجا گسيل داشت. اشعث، حان به حان (حان= خانه به خانه) فتح کرد و پيش رفت . و پس از فتح آذربايجان گروهی از تازيان اهل عطا را بياورد و درآنجای ساکن ساخت و آنان را فرمان داد که مردم را به اسلام خوانند. (فتوح البلدان، بلاذری
برای آشنایی بیشتر با شخصیت علی ابن ابی طالب به کتاب زیر مراجعه کنید
پژوهشی در زنگانی علی نماد شیعه گری
"A Must read article"
http://www.ketabfarsi.org/ketabkhaneh/ketabkhani/ketab880/ketab880.pdf
عزيز جون يكم مطالعه بد نيست.
پاسخحذفبه عمر هم اون موقع ميگفتند اميرالمومنين.
هر گردي كه گردو نيست.
اين دليل نميشه كه تا گفتن اميرالمومنين به علي گير بدي.
اميدوارم با مطالعه بيشتر و كنار گذاشتن تعصب نابجا به حقايق پي ببري.
جه ربطی داره جناب تحقیقی :-/ اینجا رسما میگه علی ابن ابی طالب :[ وقت کردین یه بار دیگه از روش بخونین اینبار نه با تعصب کورکورانه :)
پاسخحذفولایة علی ابن ابی طالب حصنی. فمن دخل حصنی امن من عذابی.
حذفخدا ببخشدت. چطور خودتو در حد و اندازه ای دیدی که در مورد علی ابن ابیطالب نظر بدی اونم همچین مطالبی.
متأسفم آقای متجدد
پناه بر خدا از شر موجوداتی چون شما که این چنین در مورد امام علی (ع) سخن میگویید . بترسید از عذابی که اگر توبه نکنید گریبان شما را خواهد گرفت .
پاسخحذفنفرین بر شما که فقط چهره انسان بر صورت شماست و حیف از نام حیوان که به شما نسبت داده شود .
ولایه علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل من حصنی امن من عذابی .
مراجعه شود به کتب:
پاسخحذفدانشنامه روابط سیاسی حضرت علی با خلفا ص 117
تاریخ یعقوبی ج2 ص129
سیاست امام علی و حسنین در رابطه با حکومت و فتوحات خلفا نوشته
عبدالله خانقلی همدانی ص84و85
پس از غروب : یوسف غلامی ص225
مروج الذهب ج2 ص 309و310
شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج12 ص 78و79
فتوح البلدان بلاذری ص264
بسه یا بازم منبع میخواین واسه مطالعه ؟؟
بدو بیرا چرا ؟ خوب طفلی سواد نداره کتاب بخونه برداشته یه چیزی همینجوری نوشته خوب !!
توسیه میکنم 4تا کتاب بخون جوون :)
حکیم ابولقاسم فردوسی :
پاسخحذفبرین زادم و هم برین بگذرم / چنان دان که خاک پی حیدرم
دلت گر به راه خطا مایلست / ترا دشمن اندر جهان خود دلست
نباشد جز از بی پدر دشمنش / که یزدان به آتش بسوزد تنش
لعنت بر مادر بدکاره انسان شیطان صفت.
وای بر آنان که خیره سر شدند / از تو ای قرآن ناطق کر شدند
پاسخحذفمظلومیت تو آفاق حیات انسانی را در می نوردد و جان های عاشق و دل های دوست داران حق و حقیقت در حیات شگرف تو می نگرند که در همه عمر آماج کینه کافران و منافقان بوده ای و هستی
علی امام من است و منم غلام علی / هزار جان گرامی فدای نام علی
تمام لذت عمرم همین است / که مولایم امیر المومنین است
در آن زمان به هر حاکمی در مسلمانان امیر المومنین میگفتند...
انشالله خود حضرت شما را به راه راست هدایت کنند
دکانداران دین این علی عربستانی را که قاتل اجدادماست تا مقام خدایی بالا برده اند...هضمش برای ذهن های کوچک که سواد هم اتفاقا ندارند و فقط چرندیات آخوند و مداح محلشان را عین طوطی تکرار می کنند بسی سختتتتتتتتتتتتتتتتتت است.
پاسخحذفاین موجودات بی سواد حتی نهج البلاغه را هم نخوانده اند مطمئن هستم حتی 90 درصد مسلمانان قرآن را 1 بار با معنی نخوانده اند....مشورت علی عربستانی به عمر عربستانی برای حمله به ایران خطبه 146 نهج البلاغه
پاسخحذفسلام دوست عزیز چون اجازه دادین که میتونیم توسایتتون نظریاتمونوبگیم ازتون ممنونم فرموده بودین که ازمشاوران نزدیکه خلیفه دوم برای جنگ باایران بودن...ایکاش بیشتردرموردش برامون میگفتین..امامحض اطلاعتون عرض میکنم که نه علی نه هیچکدام ازفرزندانش درجنگ قادسیه شرکت نکردن..مطالبه زیادی دراین موردمبنی برحضورفرزندش حسین درفضای مجازی درحمله به ایران به چشم میخوره...جسارتایاداورمیشم که درشروع جنگ قادسیه حسین بن علی فقط11 سال داشته...عنوان میشه که 3000دختراسیرایرانی توسطه حسین تحویل حکومت وقت شده بود..اگراین پسرجوان که درپایان جنگ18 سال داشت صاحبه چنین افعالی بودمسلمادرقیام مختارهزاران ایرانی برای خونخواهی اوقیام نمیکردند... برادرم این خراسان که فرمودین درزمان معاویه وبدست عبیدالله بن زیادفتح شد.واصلاجزونواحیه تحته حکومت اسلامی نبود...درموردشهرسوخته ...این اتفاق درسال 27هجری به وقوع پیوسته تقریبا9سال پیش ازخلافت علی... ایکاش برایمان ذکرمیکردیدکه این جنگهای طولانی علی ومعاویه برسرقدرت کی وکجااتفاق افتاده است اگرمنظورشماصرفاجنگ صفین است که سپاهیان عراق دراین جنگ مدافع بودندنه مهاجم... ومثله معروفه پیراهن عثمان هم وردزبان ماست....راستی این ابوموسی؟؟؟ازنسبش برای مانگفتین اگراشعری نامی بودعارض شوم که اوهیچگاه باعلی بیعت نکرد وامااین تمثال مگرکسی علی راشخصی زیباروی ویوسف وارتوصیف کرده بود عجیب است که انتظارداشته باشیم انسانهای 14قرن پیش شبیه ماباشند درمورداین طرح میگویندپس ازپایان جنگ صفین وهنگام برگشت انجام شده است...صادقانه میپرسم شماپس از18ماه جنگ دربیابان چقدرتفاوت باالان که جلوی مونیتورتون نشستیدخواهیدداشت... ایکاش مایکبارعکس این تمثال رادرموزه لوورمیدیدیم.... والبته یک سوال؟؟؟نقاش این طرح ازکجاخبرداشتن که درسال1793میلادی دراروپامکانی احداث خواهدشدکه اثارهنری قدیمی رادران نگهداری میکنندکه درزیرعکس شماباخط قدیمی کوفی بدان اشاره شده.... لطفاکمی به شعورخوانندگانتان ایمان داشته باشید
پاسخحذف
پاسخحذفهـ) خبری که در تاریخ طبری آمده از نظر سند نیز قابل خدشه است. در سند آن می خوانیم: عمر بن شبه از علی بن محمد از علی بن مجاهد از حنش بن مالک نقل می کند که گفت: ... (متن عربی تاریخ طبری، ج 4، ص 269)
من تنها در مورد علی بن مجاهد تحقیق کردم. به چند نقل در مورد او توجه کنید:
ـ علی بن مجاهد حدیث جعل می کرد و او کتابی در مورد جنگها نوشت و برای سخنان خود، سندهایی را جعل می کرد. (تاریخ بغداد، الخطیب بغدادی(م 463ق)، ج 12، ص 106 همچنین نقلهای متعدد دیگر مبنی بر دروغگو بودن او را ذکر می کند؛ تهذیب الکمال، مزی (م 742ق) ج 21، ص 118)
ـ علی بن مجاهد دروغگو است. (الجرح و التعدیل، تألیف ابوحاتم رازی(م 327)، ج 6، ص 205)
متاسفم براتون که چنین حرف های چرت و بدون سند که معلوم نیست اون تاریخ نویس از کجا آورده رو به نام تاریخ علی عربستانی منتشر میکنید. وذهن برخی خوانندگان رو مسموم میکنید.علی علی است و این علی است که در طول تاریخ جاری بوده و انسان های زیادی هنوز هم با او هدایت میشوند.
پاسخحذفمتاسفم براتون که چنین حرف های چرت و بدون سند که معلوم نیست اون تاریخ نویس از کجا آورده رو به نام تاریخ علی عربستانی منتشر میکنید. وذهن برخی خوانندگان رو مسموم میکنید.علی علی است و این علی است که در طول تاریخ جاری بوده و انسان های زیادی هنوز هم با او هدایت میشوند.
پاسخحذف