۱۳۹۰ اردیبهشت ۷, چهارشنبه

نهضت ضد اسلامی مازیار

هم وطن مازندرانیم هم میهن ایراینم آیا مازیار را میشناسی؟! میدانی او برای برای مبارزه با اسلامی که تو ده ها بعد با زور شمشیر و ناآگاهی  پذیرفتی  جان خود را فدای آن دیار سبز کرد؟ آیا میدانی جسم بی جان  اورا کنار پیکر بابک خرم دین روزها آویخته بودند تا بپوسد؟آیا میدانی او برای اینکه تو را از بند و خراج وتحقیر اعراب مسلمان رهایی بخشد جان داد میدانی او دستور داد تمامی مساجدی که با پوست و گوشت اجداد تو ساخته شد بود را ویران کنند!هم وطن گیلکم تو چه؟ آیا موتا را میشناسی اسمش به گوشت خورده؟ مطمئنن نام تمامی امام زاده ها را بلدی! ایا نام  سردارهای نهضت ضد اسلامی برضد اعراب فئودال  به گوشت خورده؟هم میهنان آیا نام زندیق فیروز سنباد...را شنیده اید؟ تا به حال به این  فکر کرده اید چرا حاکمان ضد ایرانی فعلی  اجازه دانستن در مورد اسطوره  های ملی و ضد اسلام را نمیدهند ؟آیا حماسه سازان تاریختان را میشناسید ؟در این پست به معرفی مازیار از رهبران نهضت ضد اسلامی بر ضد اعراب مسلمان  پرداخته خواهد شد 
رشته و نسب و خاندان از سلسله های حکام و شاهان طبرستان سلسله ای که مازیار از آن بود به دلیل آنکه نسبتشان به سوخرا میرسید به سوخرائیان و به سبب انتسابشان به خاندان کارن به قارن وند معروف اند ، و هریک از سپهبدان این سلسله به لقب گرشاه ممتاز بوده است. رشته و نسب مازیار از این قرار است :مازیار پسر قارن،قارن پسر ونداد هرمزد،ونداد هرمزد پسر فرخان و فرخان از نواده های سوخرا پسر انداذ پسر کارن پسر سوخرای بزرگ بود، در سال 224 ه.ق بر ضد خلیفه قیام کرد. او متولد شهریار کوه ازنواحی شمال سمنان، از اسپهبدان طبرستان و از پیشوایان فرقه خرم دینان بود. پس از مرگ قارن او وارث حکومتی شد که از پدر به ارث برده بود.
قیام مازیار به نوعی ادامه قیام بابک خرم دین بود. این جنبش یک نهضت روستایی، ضد فئودالی و ضد عربی بود که شاهزاده طبرستان در رأس آن قرار داشت. آیین زرتشت و شاید برخی عقاید مزدکی که تا حدی واکنش روح عامه در برابر سلطه آیین اسلام بود، از دیر باز در این نواحی باقی مانده و تا مدت ها بعد از سرکوبی قیام مازیار هم در بین بیشتر مردم این نواحی رایج بود.
مازیار چون در آغاز حکومت محلی خویش با مخالفت خویشان نزدیک مواجه شد، به بغداد رفت. او به درگاه مأمون خلیفه راه یافت و به دست مأمون، اسلام آورد. خلیفه او را محمد نامید و حکمرانی نواحی تحت حکومت قارن را به او واگذار کرد. در بازگشت، او که عامل مأمون به شمار می‏آمد، به اتکا حکم و حمایت خلیفه، مدعیان خود را که در آغاز کار با وی به مخالفت برخواسته بودند از میان برداشت و به عنوان یک والی مسلمان تمام طبرستان و رویان را قلمرو خویش اعلام کرد.

او خراجی را که باید به طاهریان می داد تا آنها به خلیفه دهند را نداد، اما در عین حال پرداخت آن را قطع نکرد و به همان اندازه که در نزد مأمون تعهد کرده بود، بی واسطه نزد خلیفه فرستاد. بدین گونه با قطع رابطه با والی خراسان، در واقع نسبت به دیوان خلیفه و سازمان مالی و اداری او به طور غیر رسمی اعلام عصیان کرد و خراسان و بغداد را بر ضد خود برانگیخت.
در زمان قیام بابک، مازیار تمایل خود را برای متحد شدن و برقراری ارتباط با رهبر خرم دینان ابراز کرد و قرار بود دیداری بین این دو صورت گیرد که با کوتاهی بابک و دسیسه های اطرافیان میسر نشد.
پس از مرگ بابک، مازیار و افشین قراری پنهانی برای سرنگونی خلیفه گذاشتند که با کشته شدن مازیار بی نتیجه ماند. یک سال بعد هم افشین بدست خلیفه به قتل رسید.
این حرکت به طور ناخواسته و به دلیل رفتار تحقیر آمیز اعراب و مالیات های سنگین روح جامعه ایرانی را در این منطقه آماده انقلابی بر ضد خلیفه کرد. به طوری که این اتحاد ایرانی ضد اسلام و عرب موجب نزدیکی خرم دینان و مزدکیان و مردم طبرستان شد.
با آغاز نهضت ضد اسلامی مازیار، مردم بر ضد اعراب فئودال که از زمان حمله مسلمانان در آن جا باقی مانده بودند قیام کردند. مازیار دستور داد ثروتی که از اعراب طبرستان بدست آمده به بالای کوه های اطراف برده و در روزنه ها بریزند و بدین گونه اطمینان یافت که حتی در صورت شکست از خلیفه ثروت حکومتش بدست شاه عرب نخواهد رسید.او همچنین فرمان داد مساجد ساخته شده را ویران کنند و تمام اعراب را از دم تیغ بگزرانند عده ای از اعراب از ترس به جنگل پناه اوردند که در انجا هم طعمه درندگان شدند!
زرتشتی های طبرستان به خاطر لباس سیاه سپاهیان مسلمان، اسلام را دین سیاهی و به خاطر لباس سفید موبدان زرتشت، آئین خود را دین سپیدی می پنداشتند.

سرانجام او بخاطر خیانت برادرش کوهیار بدون خون ریزی، با تحقیر و تمسخر به سامرا برده شد. مازیار از دید خلیفه مرتد بود. او در 225 ه.ق به اعدام محکوم گردید و مدتی جسدش در کنار جسد پوسیده بابک رها شد تا حماسه ای دیگر برای ایرانیان اتفاق افتد.

۲ نظر:

  1. این مازندرانی ها انگار پاک از خایه افتادن!!

    پاسخحذف
  2. خدمت ناشناس عرض کنم.خایه مازندرانی رو نخور.یه وقت بچه ات هندا 1000 درمیاد.

    پاسخحذف